Sascha Visser, als acteur bekend van verschillende Nederlandse televisieseries, werkte als presentator daarna voor onder andere TMF, NCRV en Ziggo Sport. Met zijn eigen onderneming, videoproductiebedrijf Fish To Fish Media, maakte hij onlangs een documentaire rondom het spraakmakende leven van zanger Jorik, ook bekend als Lil’ Kleine. Actueel Nieuws sprak met hem over zijn carrière en drijfveren en het maken van deze documentaire.
Je bent je carrière als acteur begonnen. Waarvan kunnen de lezers je bijvoorbeeld kennen?
“Ik heb Oppassen, Kees en co en Onderweg naar morgen gedaan.”
Het acteerwerk heb je best lang gedaan, maar uiteindelijk ben je iets anders gaan doen en een bedrijf begonnen. Zie jij deze stap ook als een carrièreswitch?
“Alles wat ik heb gedaan zit in principe in de mediahoek, maar presenteren is wel iets heel anders dan produceren.”
Heb je altijd al willen produceren, of kwam die wens pas later in je carrière?
“Ik heb bij TMF als presentator gewerkt en eigenlijk wordt daar als presentator meer van je verwacht dan alleen maar het presenteren van een item. Je bedenkt ook zelf je items en je onderzoekt hoe je voor elkaar kunt krijgen wat je hebt bedacht. Maar de mate waarin we het nu binnen het bedrijf doen, dat is wel heel anders. Het houdt eigenlijk voor ons nooit op, we bedenken iets en tot het moment dat we dat aanleveren, zijn we betrokken bij elk proces.”
Op LinkedIn omschrijf je wat jullie bedrijf doet als onder andere het bedenken en ontwikkelen van content gericht op de doelgroep die eerder zijn mobiel dan de TV aanzet, van inhoudelijke documentaires tot aan scripted formats. Met welke projecten houdt Fish To Fish zich momenteel zoal bezig?
“Op het moment dat wij dit gesprek voeren is de documentaire over Jorik 4 weken uit. We hebben nog een andere documentaire lopen en er lopen ook nog veel andere nieuwe projecten waarbij we in de eerste fase zitten. Het is lastig om daar iets meer over te vertellen omdat het allemaal geheim moet blijven totdat het is uitgezonden.”
Hoe ziet het team van je bedrijf eruit?
“We hebben producers, redacteuren en mensen die meedenken over nieuwe vormen van content.”
Wat heb je met je bedrijf tot nu toe bereikt en wat wil je nog gaan bereiken?
“Ik sta pas aan het begin. De documentaire over Jorik is best groots opgepakt en eerder hebben we ook al wat grotere dingen gedaan voor Red Bull en Defensie. Maar als je werkt voor de streamers, dan is dat meteen een stuk groter. Niet alleen in financieel opzicht, maar ook in de grootte van de projecten, het aantal mensen dat eraan meewerkt. Ik weet niet exact hoeveel mensen er in totaal betrokken waren bij het project met Jorik, maar dat zullen er ongeveer 50 zijn geweest, direct of indirect. Dat zijn dus wel de projecten die je natuurlijk zou willen maken als je net begint met produceren.”
Wat heb je zelf van het maken van de documentaire geleerd?
“Heel veel, want dit is een van de grootste projecten die wij ooit hebben gedaan. Je loopt bij zo’n groot project in het begin ook tegen allerlei kinderziektes aan en de hoeveelheid mensen die erbij zijn betrokken, in die mate hebben wij nog nooit eerder gewerkt. Het was dus voor ons best zoeken naar de beste manier om zoveel mensen te managen. Iedereen heeft zijn eigen specialiteit en iedereen moet iets toevoegen aan het hele proces van maken. Vanaf het moment dat we bedachten dat het wel eens interessant zou kunnen zijn om een documentaire te maken over Jorik, tot aan de lancering eigenlijk, zijn we bezig geweest om alles te managen. Er staat best veel op het spel. Het is namelijk een hele kwetsbare documentaire, waarin niet alleen Jorik kwetsbaar is, maar wij als makers ook, omdat je constant scherp moet blijven om de eenzijdigheid weg te nemen. Je wilt als maker neutraal blijven en dat is wel een uitdaging als je zoveel dagen met iemand aan het draaien bent.”
Hoe kijk je aan tegen het resultaat? Denk je dat je eruit hebt gehaald wat erin zat, of zijn er ook dingen die je achteraf anders had willen doen?
“Ik weet nu niet precies aan te wijzen wat we anders hadden moeten doen, maar ik denk dat een resultaat, of het eindproduct dat we hebben afgeleverd, nooit een volledige 10 is. Ik ben vooral heel blij met de reacties, ook die van de mensen die niet direct positief zijn. Ik ben trots op het feit dat we iets hebben aangeleverd waar heel veel mensen naar hebben gekeken en ook iets van vinden. Want je wilt toch iets maken waar mensen over praten of waar mensen iets van vinden. En, dat is goed gelukt.”
Je hebt voor de documentaire Jorik anderhalf jaar lang gevolgd, er zitten veel verschillende soorten scènes en elementen van het leven van Jorik in. Er zijn scènes met zijn kind, zijn ouders en andere mensen om hem heen, met optredens, de behandeling en een gesprek met de reclassering. Hoe maak je als documentairemaker de keus in wat je wel of niet wilt laten zien?
“Je draait voor z’n documentaire heel veel en het is ook een documentaire waarin we hem volgen, we kunnen dus niet van tevoren bepalen wat hij gaat doen. We kunnen daardoor vooraf nooit zeker weten wat we wel en niet willen gebruiken in de montage. Het is afwachten wat er die dag gebeurt of wat er die dag ontstaat en aan de hand daarvan bepaal je onder andere wat je wel en niet gebruikt. Aan de voorkant hebben we natuurlijk wel voor onszelf als makers een rode draad bedacht. Eigenlijk alle scenes probeerden we vervolgens langs die meetlat te leggen.”
Wat was die rode draad?
“We wilden vooral een reëel beeld schetsen van Jorik’s zoektocht richting zichzelf, de strijd om zijn kindje weer te zien en het gevecht om weer een carrière en een toekomst te hebben.”
Ik begrijp dat jullie pas nog een aantal nieuwe draaidagen hebben gehad. Zijn die voor een vervolg en was het vooraf ook het doel om nog meer delen van de documentaire over Jorik te maken?
“We zijn niet aan het draaien voor een nieuwe serie met Jorik. Dit waren de laatste draaidagen van de documentaire. We waren eigenlijk al klaar met de docu en toen gebeurden er toch weer een aantal interessante dingen die we graag wilden meenemen in deze versie. Dus van een deel 2 is absoluut geen sprake en ik zou ook even niet weten of dat er wel moet komen.”
Wat zijn voor jou drijfveren om dit werk te doen?
“Ik vind het vooral heel bijzonder om échte verhalen te vertellen van echte mensen. Eigenlijk alles wat we tot nu toe hebben gedaan, heeft raakvlak met het vertellen van verhalen. Daar haal ik ook mijn voldoening uit – of het nu voor Prime is, of voor Red Bull, of voor het AD bijvoorbeeld – niet uit de grootte van het project.”
Jorik heeft natuurlijk een heel turbulent en spraakmakend verhaal. Verhalen van mensen zijn sowieso per mens verschillend. Wat maakt dat verhalen van mensen jou zo triggeren?
“Volgens mij heeft iedereen een bijzonder verhaal! Iedereen maakt keuzes die komen uit een pijn, of een emotie, of een geluk, of een herinnering of zoiets. Ik vind het altijd mooi om iemand te volgen die naar een doel toewerkt en ik hoop altijd iets te vinden wat die mensen ook tegenhoudt dat doel te bereiken. Dat kan een gevoel zijn, een pijn zijn, een emotie zijn, wat dan ook. Maar daar haal ik mijn voldoening uit.”